oktober 07, 2013

Retro Gathering 2013

Text: Kristin Loman. Foto: Martin Nyberg

Det var inte första gången som jag besökte mässan, däremot var det första gången som Japanspel representerades under denna årliga tillställning. Retro Gathering har tidigare hållits i Stockholm men har på senare år flyttat till Västerås, och lördagen den 5:e oktober var datumet för årets mässa.

Efter en lång vecka av förberedelser och efter en natt knappt utan sömn, var vi till slut på plats i Växhuset. Även om vi var ute i god tid så kändes det som att vi knappt hann blinka innan dörrarna öppnades för besökarna. Det dröjde inte länge förrän vi fick ta emot ett hav av kunder, både välbekanta som nya, som var nyfikna på våra produkter.

Mycket att förbereda inför alla fyndsugna kunder.


Mässan pågick mellan klockan 10 till 18 och det blev några rejält hektiska timmar. Jag fick erfara att man som säljare upplever en spelmässa på ett helt anorlunda sätt än som köpare. Trots mitt stora intresse för spel hann jag knappt ens snegla på de andra säljarnas utbud.

Som tur var hade jag med mig min 'assistent' Martin som hjälpte till att bära, fylla på med nya varor, fotografera samt agera miniräknare vid behov. Jag lyckades därmed hitta ett par luckor i schemat och kom då över åtminstone ett nytt spel till min egna, personliga samling.

Japanspels kunder köpte spel till bland annat Nintendo 64, Super Famicom, Gameboy, Playstation 1 och Sega Saturn, men de spel som blev mest populära var ändå Famicom-spelen. Vi sålde även en Famicom-konsol moddad för svensk TV.


Cosplay till vänster. Till höger ser ni en utav våra moddade Famicom-konsoler på display.


Vi hade det riktigt trevligt och det var kul att träffa och prata med så pass många olika spelintresserade människor; stora som små! Vi hoppas på och ser fram emot att få komma tillbaka igen nästa år, då förhoppningsvis med möjligheten att ta med ett ännu större utbud från vårt lager av japanska spel och konsoler till bra priser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar