november 04, 2016

Har Posten blivit sämre? Erfarenheter

Jag fortsätter nu bloggandet. Hoppas kunna hålla det regelbundet.

Som ehandlare är jag ju rätt så bekant med posten (dvs Postnord) under de senaste 4 åren.
Senaste månaden har det skrivits en del om postproblem. Många kanske är oroliga för deras leveranser.

Jag kan säga att posten har inte blivit markant sämre under min tid. Däremot lite sämre. Det är inget generellt problem utan det verkar som att specifikt vissa områden är drabbade, och dessa vet nog vilka de är. Det kan bero på att det finns stöldaktiga personer i omgivning, såsom under posthantering.

Posten har aldrig varit perfekt. En del klagomål som man kunnat läsa om i tidningarna har man ALLTID haft. Det är ingen nyhet för ehandlare att varor måste packeteras omsorgsfullt för att tåla att tappas eller hamna i en korg med tyngre grejer ovanpå. Därför skickar vi allt ömtåligt, såsom boxade spel, i små kartonger.

Ett annat problem är nästan alla brev numer läses maskinellt i stora centraler. Det ökar risken för misstag. Jag fick för 3-4 veckor sedan information om att returadressen MÅSTE strykas över, eftersom vissa av mina försändelser hade kommit i retur till mitt postombud.

Folk som skriver adressen slarvigt kanske har större risk att försändelsen kommer bort. Vi skriver ut adresslappar för allt som skickas så det är tydligt och bra. Jag vet inte om fonten spelar roll. :) Ibland när en kund har ett extremt långt namn eller gatuadress trycks texten ihop och blir mindre, men ännu har inget kommit bort pga det, vad jag vet. Har försökt testa med olika fonter... just nu kör vi Arial storlek 12 som standard, det skalas dock automatiskt ner lite om namnet är långt...

I början skrev jag för hand, och jag minns att jag oturligt nog använde en vattenlöslig penna ett tag. Det kan rekommenderas att inte användas, för det händer att försändelser blir våta.

Ett annat problem är när saker stjäls. Det mest stöldbegärliga sägs vara gratulationskort eftersom det kan finnas pengar i dem. Jag råkade en gång ut för att en gamebit hållare med två gamebits försvann och sedan dess tejpar jag ihop gamebitsen så att de inte ska klirra i försändelsen, för att hoppas att ingen ska tro det är något värdefullt. Jag har i princip inte blivit av med någon gamebitförsändelse sedan dess. (Det var dock en gamebit som trillade ut ur en lite slarvigt ihoplimmad bubbelpåse för ett halvår sedan. Sedan dess har jag köpt andra typer av bubbelpåsar samt lägger alla gamebits i små plastpåsar så de inte ska rulla ut ur något hål)

Lite extra omständigt, men men. Om ni köpt gamebits av oss har ni kanske svurit över de där ihoptejpade gamebitsen, nu vet ni varför.

Vi hade nyligen en försändelse som blev "bränd" eller något, som vi la upp bild om på facebook. Det var så bisarrt att jag bara skrattade även om kunden nog blev lite ledsen. Det är alltid tråkigt med ledsna kunder, att försändelser kommer fram är nog det allra viktigaste för varje ehandlare. Han fick givetvis pengarna tillbaka.

Det kanske förstås händer att folk inte får sina varor och inte säger något. Det mörkertalet kan jag inte uppskatta. Men i de fall folk säger sig inte fått sina varor brukar jag helt enkelt skicka nytt. Det är då oftast småsaker såsom gamebit eller någon kabel.


Alla större försändelser (antingen om det väger över 100 gram och är skrymmande, eller om det väger över 250 gram) skickar vi med Posten Varubrev. Då går det helt och hållet maskinellt och man kan se att det lämnats in. Om det hamnar hos ombud kan man se det också, även om det också delas ut i brevlådan om det får plats. Av alla varubrev jag skickat var det över ett år sedan något kom bort.

Ljuger folk om att saker inte kommit fram? Andra ehandlare uppskattar ett visst sådant svinn på 2-3% av försändelser. Som ehandlare måste man i princip lita på kunden och skicka nytt, men om det händer flera gånger så lär ju ehandlaren blockera kunden.
Det har ej hänt mig, även om vi faktiskt nyligen tråkigt nog råkade ut för vår första ID-kapande bluffmakare. Det kan jag skriva om framöver. (Ärendet är polisanmält och han har lurat flera andra säljare kan jag se av hans Traderahistorik)

Eftersom varubrev är spårbara är det osannolikt att någon skulle ljuga om att det inte dykt upp.
Om ett småbrev inte dyker upp brukar jag vänta 2 veckor med att skicka nytt. Bland annat för att om adressen är fel så skickas det tillbaka till mig efter två veckor. 

Min lokale brevbärare är lite förtvivlad dock av de här omorganiseringarna. Det blir ständigt mindre tid för att göra samma jobb säger han. Ibland tar det någon dag extra för att dela ut posten, det får man räkna med numer. Förr kom det ju nästan alltid dagen efter det skickades om man skickar som A-post, och vi skickar allt som a-post. (vi experimenterade någon vecka med att skicka B-post men i övrigt har vi ALLTID skickat a-post)

/ Fredrik, Japanspel

1 kommentar:

  1. Jag upplever att det tar lite längre tid för brev att komma fram. Postade ett inplastat Söldner X-2 till en på tradera. Efter 2 veckor hörde han av sig och undrade om jag hade postat. Han fick paketet några dagar senare.
    2,5 vecka liksom.

    Går ju snabbare att få hem grejer ifrån Japan än att skicka inom Sverige känns det som :)

    Mvh
    Jens

    SvaraRadera