mars 22, 2017

Virtual Boy reflektioner

Nu när vi precis sålde en Virtual Boy kom jag att fundera lite över konsolen. Jag tänkte skriva lite av min erfarenhet som säljare av Virtual Boy. Information om konsolen finns det säkert många andra sidor som skriver om.

Här är en video jag minns på rak arm. Ville minnas Gaming Grannar gjorde en video också men den hittar jag inte.

_

Vi importerar alltså endast japanska Virtual Boys (VB), inte amerikanska. Konsolen är  regionsfri och språkfri så man kan spela amerikanska spel. Angående den japanska marknaden så är VB ganska okänd. Jag vet inte vad jag ska jämföra den med. Av de konsoler jag får in har de flesta ett serienummer på under 100 000. Det är alltså mycket smalt. Super Famicom brukar ha ett serienummer på flera miljoner.

Priserna på VB var ändå något högre förra året men sen gick de ner igen. Intresset verkar alltså ha minskat, men jag tror det kommer öka igen så snart det kommer någon recension. Konsolen är ju dock mest en kuriositet. Det finns visserligen spel man kan spela i säg 20 timmar, såsom Teleroboxer som jag själv satt med en helg eller Mario Tennis. Men efter man spelat sig genom de spelbara spelen så är det inte någon större glädje i att spela mer. Den svartröda skärmen gör en lite deprimerad, och att sitta ihopkrupen framför ögonskydden är ingen glädje. Det är kanske det minst sociala spelet av alla.

Men det är en kul kuriosapryl som alltid drar till sig folk. Kan även användas som partygimmick eller ställas i ett skåp för allmän beundran (den är rätt fin titta på). Vi hade en med oss på första Retrospelsmässan vi var på med Japanspel (kanske 2012?) och det var många som satt och spelade en stund.

Konsolen kan drivas med batterier eller med en strömadapter. För strömadapter krävs en lite annan batterihållare, vilket är rätt vanligt i Japan men inte i USA. Troligen för att i Japan hade man samma strömadapter till Famicom och Super Famicom, medan man i USA hade en specialströmadapter för både NES och SNES som inte fungerar till VBn.

Det hittades några oanvända Virtual Boys i ett lager i Dubai år 2008, något som det skrevs om i media.  Det verkar som att de var på väg till USA när Nintendo slutade sälja den, och så blev de liggandes. Nintendo sålde bara VB i USA mellan augusti 1995 till mars 1996 vilket ju är en extrem kort period. I Japan såldes de mellan juli 1995 och december 1995.

En lustig anekdot är att jag när jag precis började sälja med Japanspel fick ett mejl från en person i Dubai som köpt på sig 3 st VBs och ville ha min hjälp att sälja dem i Sverige. Jag var lite grön fortfarande men de blev sålda efter lite om och men. Två av dem hade dock "dött öga" syndromet, vilket innebär att ena ögat inte fungerar. Detta är vanligt även på oanvända VBs, eftersom de i oanvänt läge är dragna hela vägen till höger (eller om det är vänster beroende på hur man ser det) och då lossnar limmet lättare som håller ihop kabeln till ögat.

Säljaren lyckades emellertid att få ögat fungera igen genom att lägga det i ugnen en kort stund. Vi har annars vår egen metod att laga döda ögon som involverar lödning och vi har fixat ett flertal sådana genom åren. Pris är för närvarande 350 kr och vi ge 2 års garanti. Lödningsmetoden är mer pålitlig än att lägga i ugnen.

En annan lite udda information är att det finns en alternativ design på den japanska VB boxen. Jag har sett den till salu i Japan men priset för den är dubbelt mot en vanlig box och jag vågar inte lägga så mycket pengar i och med jag inte vet om den går sälja i Sverige. Den ser ut så här:



Detta sägs vara demoboxar som butiker hade. I övrigt är innehållet likadant.

Den vanliga boxen är annars röd.

Detta är den vi sålde igår, för 2399 kr.

En anledning till att konsolerna är rätt dyra är för att de ju måste fraktas, och de tar upp rätt mycket plats vilket gör att frakten blir dyr. Eftersom de är ovanliga, men ändå inte så jätteeftertraktade, kan priserna för en boxad konsol pendla mellan 2000-3000 kr i Sverige.

Många av de vanligaste spelen kan man få boxade för 100-150 kr med lite tur, sedan finns det ett par som kostar 300-400 kr och så ett par "rare" spel som kostar 2000kr eller mer. De dyraste spelen har jag inte haft.

Finns det något att tänka på? Ja ibland saknas stället eller ögonskyddet och då är det svårt spela. Stället kan ibland vara lite sprucket också. Att få tag på en handkontroll är inte heller helt enkelt. Dessa sakerna finns på ebay om man vill köpa från USA för några hundralappar styck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar